Tips and Tricks om jouw buitenboordmotor in goede conditie te houden.

Voorkomen is beter dan genezen. Wij geven je 5 tips om een buitenboordmotor in goede conditie te houden.

1.Gebruik de juiste brandstof.

Sinds de introductie van de nieuwe brandstof Euro95 E10 ervaren veel watersportliefhebbers problemen met hun motor. Dit komt omdat Euro95 E10 snel verouderd. Als gevolg hiervan kunnen in sommige gevallen al na drie weken startproblemen ontstaan. Er ontstaat een drabbige substantie die motoronderdelen doen verstoppen met startproblemen als gevolg.

Tip:Om problemen tijdens het varen te voorkomen adviseren wij iedereen om geen Euro95 E10 te tanken, maar over te stappen op Euro98 E5. Deze brandstof kunt u gerust een langere tijd in de tank en motor laten zitten en zorgt dat hij goed start en blijft lopen. Volg onze volgende tip tijdens winterstalling!

2.Winterstalling buitenboordmotor

U heeft de hele zomer heerlijk gevaren, in de winter gebruikt u de boot niet en bij de eerste zonnestralen in het voorjaar wilt u gaan varen en de buitenboordmotor start niet meer of loopt heel onrustig. Dit komt in de meeste gevallen door verouderde brandstof voornamelijk Euro 95 E10. Ook zijn er klanten die de boot in de winter in het water laten. In dat geval kan het voorkomen dat er vocht in de interne of externe tank komt. Dit komt in het brandstofsysteem en zorgt voor problemen. Een buitenboordmotor loopt helaas niet op water en start niet meer.

Tip: Bij langdurige stilstand, 4weken of meer, draait u de motor leeg. Dit betekent dat u de externe tank van de motor loshaalt of de interne tank leeg vaart. Start de buitenboordmotor en laat hem net zo lang draaien tot dat hij vanzelf uitvalt. Als de motor daarna niet meer start dan weet u dat de er geen brandstof meer in de Buitenboordmotor zit. De overige benzine in de externe tank gooit u leeg in bijvoorbeeld uw auto (mits deze niet verouderd is). Let op! Ook de brandstofslang moet leeggemaakt worden. Haal de connector los, of druk het balletje van de connector in en pomp hem leeg. Wanneer u gaat varen tankt u nieuwe benzine Euro98 E5 en kunt u weer zorgeloos het water op.

3.Houd de buitenboordmotor schoon

Uw buitenboordmotor schoon houden zorgt er niet alleen voor dat uw boot er mooier uit blijft zien maar voorkomt ook onnodige dure reparaties. In zowel zoet als zout water zitten algen en mosselen die aan uw boot maar ook buitenboordmotor kunnen groeien. Deze algen vreten in op de lak en pakkingen van uw buitenboordmotor. Hierdoor gaat de staart van uw motor corroderen en raken rubbers en pakkingen lek. Het koelsysteem kan aangetast worden en dit alles kan voor hoge onderhoud rekeningen zorgen.

Tip:Zorg dat u na het varen altijd de staart van de motor omhoog haalt zodat deze niet in het water rust. Hierdoor voorkomt u dat de staart aangetast wordt door algen en mosselen. Het zorgt voor waarde behoud van uw motor en u voorkomt onnodige reparaties. Is de staart als erg vies? Koop dan een speciale buitenboordmotor reiniger om de staart van de buitenboordmotor schoon te maken.

4.Controleer de Propeller regelmatig

Het kan gebeuren dat je tijdens het varen een object in het water raakt of dat er een touw, visdraad of een zak in de schroef komt. Soms merk je hier niks van maar het kan grote problemen veroorzaken. Om dure reparaties te voorkomen is het belangrijk om de propeller te controleren op schade. Is het blad van de propeller afgebroken, beschadigd of krom? Vervang deze altijd. De propeller kan in onbalans raken waardoor het mechanisme achter de propeller (de draaiende onderdelen) op de verkeerde manier op elkaar inslijten of zelfs lekkage ontstaat waardoor het staartstuk vol loopt met water met alle gevolgen van dien.

Tip: Voel je dat je iets raakt, merk je dat de motor anders loopt of begint de motor meer te trillen? Dan is de kans groot dat er iets tegen, in of om de schroef is gekomen. Controleer bij waarneming en regelmatig de staat van de schroef en staart van uw buitenboordmotor. Het vervangen van de schroef is eenvoudig en essentieel.

5.Onderhoud uw buitenboordmotor tijdig

Ik heb dit jaar bijna niet gevaren dus ik kan nog wel een jaar zonder een onderhoudsbeurt. Dit horen wij erg vaak maar is een veel gemaakte fout. Wij adviseren uw motor ieder jaar (winter) een onderhoudsbeurt te geven. De vuist regel is iedereen 100uur of 1 keer per jaar. Zelfs als u weinig vaart kunnen zich problemen voordoen die niet direct afhankelijk zijn van het aantal vaaruren. Tijdens een onderhoudsbeurt controleren wij uw buitenboordmotor op heel veel aandachtspunten. Een kleine onderhoudsbeurt kan vaak al uitgevoerd worden voor €75 a €200 euro (afhankelijk van uw buitenboordmotor). Reparaties zijn vaak 2 a 3 keer zo duur. En een verloren vaardag door onnodige problemen is zelfs onbetaalbaar.

Heeft u nog vragen of wilt u graag dat wij uw buitenboordmotor inspecteren tijdens een onderhoudsbeurt. Neem gerust contact op met Info@bvlboten.nl of +31 650919600.